KYD

KYD
KYD

WELCOME

Green Hornet

Ahad, 4 Julai 2010

Asamoah Gyan mahu melupakan kegagalan



JOHANNESBURG: Penyerang Ghana, Asamoah Gyan mahu melupakan kegagalan menjaringkan sepakan penalti pada minit terakhir dan berjanji akan bangkit berikutan penyingkiran pasukannya pada suku akhir Piala Dunia kepada Uruguay, awal pagi semalam.

Gyan berpeluang untuk memenangi perlawanan itu, ketika kedudukan 1-1, dengan sepakan terakhir masa tambahan apabila penyerang Uruguay, Luis Suarez menahan bola dengan tangan tandukan Dominic Adiyiah di atas garisan, menafikan gol.


Namun penyerang Rennes, Gyan terkedu apabila sepakannya terkena palang dan sekalipun dia menyempurnakan sepakannya ketika penentuan sepakan penalti selepas itu, penjaga gol Uruguay, Fernando Muslera menyelamatkan dua sepakan dan pasukan Amerika Selatan itu menang 4-2 untuk bertemu Belanda pada separuh akhir.


“Saya akan bangkit, saya amat kuat daripada segi mental,” kata Gyan. “Saya memang berani untuk mengambil sepakan penalti itu tapi ia biasa, saya adalah pengambil sepakan penalti.


“Tapi ia bukan mengenai perlawanan itu kini dia (Suarez) adalah wira di negaranya, bola itu menuju ke dalam gol, dia menyekatnya dan saya terlepas sepakan penalti. Itulah caranya ia berlaku.” Jurulatih Ghana dari Serbia, Milovan Rajevac berkata kegagalan penalti itu memberikan Uruguay kelebihan pada penentuan sepakan penalti.


“Kami berdepan penalti dan peluang untuk mara ke separuh akhir tapi kami tidak menggunakannya,” katanya. “Pada penentuan sepakan penalti, Uruguay memiliki kelebihan psikologi.” Gyan boleh menyertai pemain legenda Cameroon, Roger Milla sebagai pemegang rekod penjaring gol terbanyak Afrika pada pusingan akhir Piala Dunia sekiranya dia menyempurnakan sepakan penalti itu.


Penjaga gol Ghana, Richard Kingson mendedahkan dia dan rakan sepasukannya cuba memberikan sokongan kepada penyerang mereka.


“Kami memujuknya (dalam bilik persalinan), ia satu perlawanan jadi kami perlu melupakannya,” katanya sebelum merungut mengenai tindakan Suarez.


“Anda boleh saksikan daripada awal bahawa tidak ada keadilan di pihak kami, pengadil sepatutnya membenarkan gol itu tapi dia memberikan penalti.


“Ia amat malang tapi ia juga sebahagian daripada perlawanan, anda harus menerimanya dan memperbetulkan kesilapan itu lain kali.


Tiada ulasan: