KYD

KYD
KYD

WELCOME

Green Hornet

Ahad, 17 Oktober 2010

Kelibat de Jong curi tumpuan


LONDON – Pengurus Manchester City, Roberto Mancini bimbang Nigel de Jong akan menjadi tumpuan setiap kali dia turun beraksi.

Ia gara-gara terjahan keras yang dilakukan perancang antarabangsa Belanda itu ke atas pemain sayap Newcastle United, Hatem Ben Arfa dalam aksi saingan Liga Perdana England dua minggu lalu.

Malam ini, kelibat de Jong sekali lagi menjadi perhatian apabila City berkunjung ke Bloomfield Road untuk berdepan Blackpool.

“Dia (de Jong) perlu memberi perhatian yang lebih dalam dua atau tiga perlawanan selepas ini kerana pengadil sudah pasti akan melihat dirinya daripada aspek yang berbeza kali ini,” jelas Mancini.

Aksi-aksi keras yang membabitkan de Jong telah dikecam hebat oleh banyak pihak sejak insiden dia menyepak dada perancang Sepanyol, Xabi Alonso ketika aksi final kempen Piala Dunia 2010 yang lalu.

Ekoran insiden itu, jurulatih Belanda, Bert van Marwijk telah menggugurkan nama de Jong bagi menghadapi kempen kelayakan Euro 2012.

“De Jong turut bersimpati dengan nasib yang menimpa Ben Arfa. Nasib ternyata tidak menyebelahi Ben Arfa kerana bagi saya ia merupakan terjahan biasa dalam perlawanan bola sepak.

“Saya ada bercakap dengan de Jong mengenai perkara ini dan semangatnya untuk beraksi masih lagi menebal.

“Dia seorang pemain yang kuat dan sebenarnya ramai lagi pemain perancang sepertinya,” tambah Mancini.

Tiada ulasan: