KYD

KYD
KYD

WELCOME

Green Hornet

Sabtu, 31 Julai 2010

Malaysia, Indonesia rancang Liga ASEAN

KERAWANG, JAWA BARAT - Malaysia dan Indonesia merancang untuk mewujudkan Liga Bola Sepak ASEAN bagi mempertingkatkan lagi standard sukan bola sepak di kalangan negara anggota di rantau itu.

Ketika ini, negara anggota ASEAN hanya beraksi pada kempen Piala Tiger, Pestabola Merdeka atau temasya Sukan SEA.

"Saya percaya liga peringkat Asia Tenggara ini mampu mempertingkatkan lagi mutu bola sepak di rantau ini," kata Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ahmad Shabery Cheek selepas mengada- kan pertemuan dengan rakan sejawatanya dari Indonesia, Dr. Andi A Malarangeng di sini, kira-kira 270 kilometer dari Bandung.

Shabery kini berada di Bandung untuk menyertai kejohanan golf amal Kementerian Belia dan Sukan (KBS)-Temasya Sukan Bandung yang bermula esok.

Temasya Bandung merupakan acara sukan yang bertujuan merapatkan hubungan di kala- ngan 6,000 mahasiswa Malaysia yang berada di 17 daerah di Indonesia dan akan diadakan di Bandung dari 8 hingga 10 Oktober.

Shabery berkata, Indonesia yang bersetuju de- ngan cadangan Malaysia untuk mewujudkan Liga ASEAN akan mengemukakannya kepada menteri-menteri ASEAN yang lain ketika tema- sya Sukan Olimpik Remaja di Singapura dari 14 hingga 26 Ogos ini.

Sementara itu, Dr. Andi berkata, beliau percaya kewujudan Liga ASEAN mampu membawa pembaharuan kepada setiap negara di rantau ini.

"Selama ini kita ketinggalan berbanding Korea Selatan dan Jepun yang mara ke pusingan akhir Piala Dunia. Usaha yang lebih giat perlu dilaku- kan untuk mengubah keadaan tersebut,

Tiada ulasan: