KYD

KYD
KYD

WELCOME

Green Hornet

Selasa, 6 Julai 2010

Villa, Klose rebut Kasut Emas




PARIS: Lionel Messi, Kaka dan Wayne Rooney tampak seperti meninggalkan bisa sentuhan jaringan di rumah, tapi tidak buat bintang Sepanyol, David Villa dan penyerang Jerman, Miroslav Klose yang berada di tahap prestasi tertinggi ketika menggegarkan gawang lawan di kejohanan yang semakin hampir mencapai klimaks ini.

Kedua-dua pemain itu mempunyai purata gol sekurang-kurangnya satu jaringan bagi setiap perlawanan ketika mereka berentap dengan rakan sepasukan Klose, Thomas Mueller serta pemain tengah Belanda, Wesley Sneijder untuk anugerah Kasut Emas.


Bukan itu saja, Villa dan Klose turut mengintai rekod masing-masing.


Klose memilih penampilan ke-100 bersama Jerman untuk menjaringkan gol ke-13 dan 14 di Piala Dunia, menyamai rekod jaringan legenda Jerman, Gerd Mueller dan satu kurang daripada rekod sepanjang zaman milik pemain Brazil, Ronaldo.


Pencapaian itu dianggap kebangkitan luar biasa buat Klose yang diarah keluar padang pada perlawanan kedua peringkat kumpulan ketika Jerman tewas kepada Serbia.


Pada ketika itu, segala-galanya tampak berakhir buat pemain berusia 32 tahun itu, tapi kemenangan tipis ke atas Ghana ketika ketiadaannya memberikannya peluang dan sejak itu, dia membantu Jerman menewaskan England dan menghasilkan dua gol ketika menentang Argentina.


Empat tahun lalu, Klose memenangi gelaran penggegar gawang terbaik di gelanggang sendiri walaupun negaranya sekadar mara ke separuh akhi



Tiada ulasan: