KYD

KYD
KYD

WELCOME

Green Hornet

Khamis, 5 Ogos 2010

Skuad negara terus diuji


KELAB Perancis, Etoile FC serta tiga kelab China menjadi pilihan jurulatih skuad bola sepak kebangsaan, K. Rajagobal (gambar) bagi menguji barisan pemainnya dalam persiapan menghadapi Sukan Asia 2010 di Guangzhou, China, November depan.

Menurut Rajagobal, biarpun hanya bertemu dengan pasukan kelab, ia tetap dianggap sesuatu yang terbaik kerana skuad negara memerlukan siri perlawanan ujian bagi mempertingkatkan prestasi mereka.

“Etoile FC yang beraksi dalam Liga Singapura kini menduduki tangga kedua dan saya dengar mereka juga pernah menewaskan skuad kebangsaan Singa- pura dalam aksi persahabatan.

“Kunjungan ke China pula, kita sedang cuba men- dapatkan pasukan terbaik di sana. Sesuatu yang baik juga apabila kita dapat bertemu kelab yang dibarisi lima hingga enam pemain import ini.

“Bagi saya, empat atau lima perlawanan sepan- jang kem latihan ketika bulan puasa ini memadai sebagai sebahagian persiapan kita menjelang Sukan Asia,” katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Seramai 26 pelatih yang dipanggil Rajagobal akan mula berkumpul di Wisma FAM, Kelana Jaya pada 16 Ogos ini sebelum mereka ke Singapura antara 21 hingga 24 Ogos untuk bertemu Etoile FC.

Selepas itu, anak-anak buah Rajagobal akan kembali ke Kelana Jaya untuk menyambung latihan sebelum ke China selama 10 hari bermula 28 Ogos untuk tiga aksi persahabatan.

Rajagobal turut menegaskan, beliau lebih meng- utamakan peningkatan prestasi skuad kendaliannya yang dibarisi pemain antara usia 20 hingga 24 tahun.

“Jangan terlalu harap kemenangan segera. Kita mahu perkuatkan pasukan kebangsaan ini dari semua aspek. Pada masa sama kita mahukan pe- ningkatan secara berterusan,” tegasnya.

Ditanya kenapa beliau tidak menyenaraikan penjaring terbanyak Liga Super, Ashaari Shamsuddin, 25, dalam senarai pelatih kali ini, Rajagobal berkata, beliau mahu mengutamakan persiapan menghadapi Sukan Asia terlebih dahulu.

“Bukan dia (Ashaari) tidak bagus, saya pernah panggil dia untuk latihan. Namanya juga tetap ada dalam senarai awal 50 pemain yang telah dihantar untuk Sukan Asia.

“Piala AFF pada Disember depan peluang lebih terbuka buat pemain senior

Tiada ulasan: