KYD

KYD
KYD

WELCOME

Green Hornet

Rabu, 27 Oktober 2010

Trio Barca calon pilihan


INIESTA antara calon pilihan bagi merangkul anugerah Pemain Terbaik Eropah 2010.


ZURICH - Tujuh pemain Sepanyol yang menjulang Piala Dunia 2010 iaitu trio Barcelona, Andres Iniesta, David Villa dan Xavi Hernandez terpilih dalam senarai calon bagi anugerah Pemain Terbaik Eropah FIFA (Bola Emas) 2010.
Dalam senarai 23 pemain itu, turut terpilih ialah tiga pemain yang beraksi cemerlang dalam kempen Piala Dunia 2010 dan kelab masing-masing musim lalu iaitu Diego Forlan (Uruguay dan Atletico Madrid), Wesley Sneijder (Belanda dan Inter Milan) dan Thomas Mueller (Jerman dan Bayern Munich).
Bekas pemenang anugerah tersebut, Lionel Messi (Argentina dan Barcelona) serta Cristiano Ronaldo (Portugal dan Real Madrid) turut dicalonkan meskipun pasukan kebangsaan mereka gagal pada kempen Piala Dunia 2010.
Bagaimanapun, pemenang edisi 2007, Kaka tidak terpilih dalam senarai kali ini, sebaliknya rakan sepasukannya di Brazil, Daniel Alves (Barcelona) dan dua pemain Inter Milan, Julio Cesar serta Maicon disenaraikan.
Penyerang Chelsea, Didier Drogba (Ivory Coast) dan kapten Arsenal, Cesc Fabregas (Sepanyol) adalah antara pemain yang beraksi dalam kancah Liga Perdana England yang turut dicalonkan.
Anugerah ini mula dianjurkan bersama oleh FIFA dan majalah France Football pada 1956 dan pemenang akan ditentukan menerusi undian daripada kapten dan ketua jurulatih skuad kebangsaan yang terpilih termasuk bebe- rapa wartawan undangan.
Senarai pendek tiga calon utama akan diumumkan pada 6 Disember depan dengan pemenang anugerah tersebut akan dinobatkan pada satu majlis di Zurich, 10 Januari 2011.
Selain 10 calon bagi kategori wanita, anugerah bagi jurulatih terbaik lelaki dan wanita turut diperkenalkan buat kali pertama

Tiada ulasan: