KYD

KYD
KYD

WELCOME

Green Hornet

Isnin, 29 November 2010

Chelsea hilang takhta


CARROLL (kiri) meletakkan Newcastle di depan seawal minit keenam ketika seri 1-1 dengan Chelsea semalam.


LONDON – Chelsea kehilangan takhta Liga Perdana England yang dikuasainya sejak beberapa bulan lalu apabila sekadar seri 1-1 dengan Newcastle pada perlawanan di St. James Park semalam.
Ini kali pertama Chelsea terpaksa menyerahkan kedudukan pendahulu liga yang kini menjadi milik Manchester United selepas kelab bimbingan Alex Ferguson itu membelasah Blackburn 7-1 awal pagi semalam.
Tidak banyak yang dapat dilakukan Chelsea untuk menembusi kubu Newcastle terutama tanpa kehadiran pemain tonggak yang masih cedera seperti John Terry, Frank Lampard dan Michael Essien.
Malah pasukan bimbingan Carlo Ancelotti lebih dulu ketinggalan menerusi jaringan Andy Carroll hasil kesilapan pertahanan sendiri seawal minit ke-6.
Alex tertolak bola melepasi Petr Cech yang terbabas ke depan sebelum Carrol yang mengekori rapat daripada belakang mengambil kesempatan menolak mudah bola masuk ke dalam gawang.
Mujur Salomon Kalou menyelamatkan maruah Chelsea daripada tercalar lebih teruk apabila menjaringkan gol penyamaan di penghujung babak pertama.
Walaupun diasak hebat pada babak kedua, Chelsea gagal menembusi kubu pertahanan Newcastle apabila tidak berupaya memanfaatkan banyak peluang yang diperoleh.
Keputusan seri ini bermakna Chelsea gagal mencatat kemenangan dalam empat perlawanan berturut-turut dalam saingan liga domestik.
Sebelum ini mereka kalah dalam tiga daripada empat perlawanan terbaru termasuk tewas 0-1 kepada Birmingham minggu lalu.
Chelsea kini menghuni tangga kedua liga biar pun mengumpul 29 mata sama dengan Arsenal tetapi memiliki kelebihan perbezaan jaringan.
United buat kali pertama menguasai takhta liga dengan mengumpul 31 mata manakala Manchester City di tangga keempat dengan 26 mata.

Tiada ulasan: