KYD

KYD
KYD

WELCOME

Green Hornet

Rabu, 14 Julai 2010

England bergantung pada Rooney



WENGER mengkritik corak latihan yang dikendalikan Capello bagi menghadapi kempen Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan.


LONDON - Pengurus Arsenal, Arsene Wenger menegur pihak pengurusan skuad kebangsaan England agar berhenti mencari bakat-bakat baru yang menyerupai penyerang Manchester United, Wayne Rooney.

Wenger menganggap kejayaan sesebuah pasukan itu adalah bergantung pada kerjasama serta persefahaman antara satu sama lain.

Jelasnya lagi, jurulatih England, Fabio Capello tidak boleh menyandarkan hara- pan kepada seseorang pemain sahaja bagi mencipta kejayaan.

"Secara dasarnya, skil individu pemain England telah meningkat, cuma dari aspek berpasukan, ia tidak berkem- bang dengan baik.

"Dalam saingan seperti Piala Dunia, kunci utama kejayaan lebih banyak bergantung kepada kekuatan bahagian tengah kerana ia penting bagi melancarkan serangan.

"Hanya Jerman yang dilihat mampu menjaringkan gol dari segenap sudut kerana pemain-pemain mereka mampu mengawal bola dengan baik," jelas Wenger.

Sebelum ini, pemain-pemain England dilapor bosan dengan cara layanan serta sistem kejurulatihan yang diterapkan Capello sepanjang mengadakan kem lati- han pusat.

"Kita dapat lihat bagaimana sukarnya pemain dalam sesebuah pasukan kebangsaan itu duduk bersama.

"Saya memiliki pemain di kalangan pasukan kebangsaan yang berbeza dan mereka sendiri menganggap mereka sebagai satu pasukan.

"Namun, masalah yang dihadapi ketika ini adalah bagaimana caranya buat pemain-pemain ini ingin menjalani kehi- dupan dengan orang yang sama dalam tempoh 40 hari?

"Pemain-pemain hidup dalam dunia moden yang berteknologi tinggi kerana mereka mampu berhubung menerusi Internet mahupun telefon bimbit tetapi hakikatnya, mereka tidak bercakap antara satu sama lain," katanya.

Tiada ulasan: