KYD

KYD
KYD

WELCOME

Green Hornet

Khamis, 28 Oktober 2010

Anjing pengesan 'jaga' pintu masuk stadium


PIHAK polis akan menggunakan Unit Anjing Pengesan (K9) di semua pintu masuk Stadium Nasional Bukit Jalil bagi memastikan perlawanan akhir Piala Malaysia antara Kelantan dengan Negeri Sembilan Sabtu ini berjalan lancar.
Langkah tersebut adalah wajar untuk memastikan penyokong kedua-dua pasukan tidak membawa masuk barang larangan seperti bahan letupan termasuk mercun dan bunga api serta senjata tajam yang dikhuatiri boleh mencetuskan pergaduhan.
Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (KDNKA), Datuk Khalid Abu Bakar (gambar) berkata, selain khidmat anjing pengesan, penyokong kedua-dua pasukan juga perlu menjalani pemeriksaan badan sebelum memasuki stadium.
“Polis telah bersiap sedia sepenuhnya terhadap mereka yang mahu mengambil kesempatan untuk membuat kecoh pada perlawanan itu kelak.
“Jangan cuba menyeludup masuk barang-barang larangan seperti mercun, bunga api. Malah minuman di dalam botol pun kita tidak benarkan dijual di stadium,” katanya di Bukit Aman, semalam.
Menurut Khalid, sebagai langkah berjaga-jaga pihaknya turut melarang penjualan minuman di dalam botol sebaliknya minuman tersebut dijual menggunakan cawan plastik dan tanpa ais.
Jelas beliau, pihaknya tidak teragak-agak mengambil tindakan terhadap mana-mana individu yang cuba dan didapati menyeludup barang larangan ke dalam stadium.
Selain PDRM, pihak berkuasa lain yang terlibat ialah Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela).
Khalid juga berharap agar penyokong kedua-dua pasukan dapat datang awal ke stadium selain menggunakan kenderaan awam bagi mengelak kesesakan.

Tiada ulasan: