KYD

KYD
KYD

WELCOME

Green Hornet

Rabu, 11 Ogos 2010

O'Neill: Selamat tinggal Villa



MARTIN O'NEILL


LONDON - Martin O'Neill secara mengejut melepaskan jawatannya sebagai pengurus Aston Villa berkuat kuasa kelmarin - hanya lima hari sebelum kempen Liga Perdana England bermula.

Difahamkan, keputusan O'Neill itu ada kaitan dengan tindakan pihak pengu rusan Villa yang mahu menjual perancang Villa, James Milner kepada Manchester City.

Disebabkan itu, pengurus kelahiran Ireland Utara ini dilaporkan kecewa lantas mengambil keputusan untuk meninggalkan Villa Park.

Begitupun, O'Neill dikatakan masih lagi mampu untuk meneruskan kariernya bersama Villa sekiranya pihak pengurusan kelab itu membeli pemain baru yang lebih berkualiti dengan wang hasil penjualan Milner kepada City.

Namun pemilik Villa, Randy Lerner enggan berbuat demikian kerana beliau dilihat semakin terdesak bagi menyele- saikan masalah kewangan yang dihadapi oleh kelab tersebut.

"Saya berasa puas selama berkhidmat selaku pengurus Villa tetapi ia ternyata sukar untuk saya meninggalkan sebuah kelab yang bagi saya begitu menakjubkan.

"Kesempatan ini saya ingin menyatakan penghargaan saya buat pemain-pemain Villa yang selama ini telah bekerjasama dengan saya selain jurulatih-jurulatih dan tidak dilupakan kepada seluruh penyokong-penyokong setia kelab ini, " jelas O'Neill.

Sebagai rekod, O'Neill, 58, mula membimbing Villa pada 4 Ogos 2006 dan sepanjang tempoh itu, dia telah berjaya membawa kelab tersebut meraih gelaran juara dalam saingan Piala Liga 2010.

Sementara itu, jurulatih skuad kebangsaan Croatia, Slaven Bilic diletakkan sebagai calon pilihan utama bagi mengganti- kan kekosongan yang ditinggalkan O'Neill selain jurulatih Amerika Syarikat

Tiada ulasan: