KYD

KYD
KYD

WELCOME

Green Hornet

Rabu, 30 Jun 2010

pakat kepung ramai-ramai

ERASMIA: Jerman mengenal pasti Lionel Messi sebagai penjana gerakan dan merubah corak persembahan Argentina yang mereka tewaskan menerusi sepakan penalti di suku akhir Piala Dunia empat tahun lalu.

Pemain tengah Jerman, Sami Khedira berkata, hanya kerjasama sepasukan mampu mengawal pemain yang digelarnya “pemain terbaik di dunia” apabila kedua-dua pasukan bertemu di Cape Town, Sabtu ini.

“Anda tidak boleh memaksa dia berdiam diri di sepanjang perlawanan dan perlu mengekang pemain ini secara berpasukan,” kata Khedira.


Biarpun Messi masih belum menjaringkan gol pada kejohanan ini, kehebatannya begitu menyerlah.


Khedira memandang serius kebolehan pemain Argentina itu menghasilkan jaringan selepas menyaksikan Messi melakukannya ketika beraksi bersama Stuttgart menentang Messi yang beraksi untuk Barcelona di saingan Liga Juara-Juara.


Messi menjaringkan dua gol dan mencipta dua lagi peluang ketika Barcelona menang 4-0 ke atas Stuttgart dan layak ke pusingan seterusnya dengan agregat 5-1.


Penyerang Jerman, Miroslav Klose yang dijangka beraksi pada perlawanan antarabangsa ke-100 pada pertemuan itu menjangkakan kedua-dua pasukan bakal mengulangi pertemuan sengit 2006 sehingga pergelutan itu terpaksa diputuskan menerusi penentuan penalti.


“Saya sedar mereka mampu membalas dendam aksi 2006, tetapi pasukan kali ini berbeza. Messi ketika itu di bangku simpanan,” kata Klose. “Kami juga sudah banyak berubah. Jika dilihat pada nama pemain, Argentina ada kelebihan di atas kertas.


“Tetapi segala-galanya diputuskan di atas padang. Ia berkaitan bagaimana anda bertindak sebagai satu pasukan.” Klose menjaringkan dua gol di kejohanan ini dan berkongsi di kedudukan keempat senarai penjaring terbanyak Piala Dunia sepanjang zaman dengan Pele selepas mengumpul 12 jaringan.


Klose adalah pemain paling tua Jerman dan negara itu membariskan pemain kedua paling muda di Piala Dunia kali ini, tetapi penyerang itu tetap percaya mereka mampu menjadi lebih baik untuk mengulangi kejayaan suku akhir 2006.


“Kami memiliki keseimbangan usia muda dan berpengalaman, malah kami ada kualiti untuk menewaskan Argentina,” kata Bayern Munich berusia 32 tahun itu.


Thomas Muller kini mengetuai senarai penjaring Jerman dengan tiga gol dan bintangnya makin menyinar biarpun baru berusia 20 tahun. Dia percaya kelemahan pertahanan Argentina mampu dieksploitasi penyerang Jerman.


Pertahanan Argentina, Martin Demichelis didakwanya mudah goyah, justeru Mueller dan Klose mampu menggunakan kelemahan rakan sepasukannya di Bayern itu.


“Serangan Argentina bertaraf dunia tetapi pertahanan mereka bermasalah sebagaimana ditunjukkan ketika berdepan Mexico,

Tiada ulasan: