KYD

KYD
KYD

WELCOME

Green Hornet

Ahad, 24 Oktober 2010

Safiq dilabel 'arkitek' muda negara


SAFIQ kini antara tonggak utama skuad kebangsaan.
PADA awalnya, cita-cita Safiq Rahim untuk melibatkan diri dalam arena bola sepak secara profesional mendapat tentangan.
Bukan mahu menghalang tetapi sudah menjadi menjadi impian setiap ibu bapa untuk melihat anak mereka me lanjutkan pelajaran sehingga ke menara gading.
Begitu jugalah yang terjadi ke atas Safiq apabila kedua orang tuanya, Rahim Muhd. Yatim dan Aidah Majid se akan-akan berat hati untuk membenarkan dia bergiat aktif dalam sukan bola sepak.
Ketika itu, Safiq menuruti sahaja kata kedua ibu bapanya apabila melanjutkan pengajian di Sekolah Sukan Bukit Jalil (SSBJ) selama tiga tahun.
Namun bak kata pepatah - ‘Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan’.
Selepas tujuh tahun bergelumang dalam sukan kegemarannya itu secara profesional, Safiq telah membuktikan kepada ibu bapanya bahawa dia mampu berjaya.
Safiq kini antara tonggak utama skuad kebangsaan serta pasukan Selangor.
“Orang tua-tua selalu berpesan, kalau mahu buat sesuatu, pastikan kita berjaya dengan apa yang hendak dilakukan.
“Itulah yang saya pegang sehingga hari ini dan akhirnya mereka akur dengan cita-cita saya.
“Saya tidak pernah mengambil mudah dengan apa yang mahu saya lakukan kerana saya tidak mahu mengecewakan mereka,” kata Safiq kepada Kosmo! Ahad baru-baru ini.
Mengakui ‘mencintai’ bola sepak sejak di bangku sekolah rendah lagi, anak muda berusia 23 tahun ini bagaimanapun tidak pernah termimpi untuk berada di tahap sekarang.
Semuanya bermula apabila Safiq diserapkan menyertai skuad remaja Selangor pada tahun 2006 sehingga dia diberi kepercayaan menyarung jersi skuad senior Gergasi Merah.
Bagaimanapun, Safiq ‘beralih angin’ pada awal tahun lalu apabila dia membuat keputusan menyertai pasukan ber status kelab, KL Plus.
Namun ‘jodoh’ Safiq bersama KL Plus tidak lama apabila dia kembali memperkuat cabaran Selangor musim ini.
Sehingga hari ini, nama Safiq bukan lagi satu nama yang asing di kalangan peminat fanatik Selangor mahupun pe nyokong bola sepak tanah air.
Dia dilabel antara ‘arkitek’ muda terbaik yang ada ketika ini.
“Bola sepak sudah sebati dengan jiwa saya. Saya akan berusaha sebaik mungkin untuk menampilkan aksi terbaik setiap kali turun beraksi.
“Jika jurulatih telah memberi kepercayaan kepada saya, sudah tentu saya akan membalas kepercayaan yang di berikan itu,” katanya.
Menjelang temasya Sukan Asia di Guangzhou, China bulan depan, Safiq berazam membantu skuad negara mara sekurang-kurangnya ke pusingan kedua.
“Saya harap agar kami akan layak sehingga ke pusingan kedua tetapi kalau boleh pergi lagi jauh, itu lebih baik.
“Saya harus akui lawan kami di China nanti bukan calang-calang pasukan. Pada aksi peringkat kumpulan, kami akan menentang dua gergasi Asia, China dan Jepun selain Kyrgyzstan.
“Bagaimanapun, itu semua tidak melunturkan semangat saya untuk membantu skuad negara melakar kejayaan.
“Kalau nak berjaya, kita tidak boleh malas, kena selalu bekerjasama. Rajin dan jangan cepat putus asa.
“Selain itu, mentaliti kita mesti selalu positif sentiasa mahukan kemenangan. Jangan mudah mengalah, sebaliknya usaha keras itu tangga kejayaan,” jelasnya.
Menyedari masih banyak yang belum dicapai khususnya di pentas antarabangsa, Safiq meletakkan sasaran sehingga usianya mencecah 35 tahun sebelum dia menggantung but.
“Mungkin saya akan bersara ketika usia 35 tahun tetapi jika saya masih mampu beraksi lagi saya akan kekal.
“Sepanjang terlibat dengan bola sepak, saya tidak pernah berdepan dengan sebarang masalah.
“Saya gembira dengan karier saya sekarang,” jelas Safiq yang meminati kelab gergasi Sepanyol, Barcelona

Tiada ulasan: