KYD

KYD
KYD

WELCOME

Green Hornet

Selasa, 27 Julai 2010

Kedah juara MELC 2010


SKUAD Kedah meraikan kejayaan muncul juara kejohanan bola sepak Liga Piala Menteri Pelajaran 2010 bagi kategori B-15 dan B-17.

KEDAH muncul juara edisi ketiga kategori bawah umur 15 tahun (B-15) kejohanan bola sepak Liga Piala Menteri Pelajaran (MELC) 2010.

Kejayaan tersebut diraih setelah menewaskan Terengganu 3-2 pada perlawanan akhir yang berlangsung di Stadium Darul Aman, Alor Setar kelmarin.

Edisi pertama kejohanan pada 2008 dimenangi Selangor dan diikuti Sekolah Sukan Bandar Pena- war (SSBJ) pada 2009.

Ketua jurulatih Kedah, Basirul Abu Bakar merupakan individu yang paling bangga dengan kejayaan tersebut dan memuji persembahan anak-anak buahnya yang telah mempamerkan semangat juang tinggi pada aksi final tersebut.

"Pemain-pemain telah menunjuk- kan komitmen serta disiplin dan kerjasama berpasukan yang begitu tinggi sepanjang 90 minit tempoh perlawanan sehingga kami (Kedah) berjaya merangkul gelaran juara pada edisi kali ini.

"Meskipun beraksi di atas padang becak ekoran hujan yang turun, namun itu tidak menjadi penghalang buat pemain-pemain saya memberikan persembahan terbaik mereka.

"Hampir 90 peratus barisan pemain yang disenaraikan kali ini telah bersama sejak darjah empat lagi, dan diharapkan untuk kejohanan pada tahun depan kami mampu mencungkil lebih ramai bakat muda daripada program pembangunan peringkat akar umbi," jelas Basirul.

Pada aksi kelmarin, Terengganu terlebih dahulu membuka jaringan selepas Muhd. Akram Asidi membuka tirai jaringan seawal minit ke-18.

Begitupun, gol pendahuluan Terengganu itu sedikit pun tidak melunturkan semangat anak-anak buah Basirul yang kembali bangkit dengan jaringan penyamaan menerusi Muhd. Ariff Farhan Mohd. Isa pada minit ke-35.

Muhd. Fitri Che Hassan muncul wira apabila meledak dua gol buat Kedah pada minit ke-45 dan 47 untuk meletakkan pasukannya didepan sebelum Akram sekali lagi menjaringkan gol kedua buat Terengganu merapatkan jurang gol minit-minit terakhir perlawanan.

Biarpun tewas, ketua jurulatih Terengganu, Zainudin Mohd. Zain tetap berpuas hati dengan persembahan anak-anak buahnya dan melahirkan keyakinan bahawa skuad kendaliannya itu akan kembali menebus kehampaan tersebut pada edisi akan datang.

"Kedah sememangnya layak bergelar juara kerana mereka tampil hebat berbanding Terengganu. Namun, saya akan memastikan yang Terengganu akan tampil lebih bertenaga dengan beberapa lagi muka baru yang dijangka disenaraikan untuk sekali lagi mara ke final dan sekali gus muncul juara pada edisi tahun depan," katanya.

Dalam pada itu, kejayaan skuad B-15 Kedah itu diteruskan oleh 'abang-abang' mereka yang turut merangkul kejuaraan kejohanan yang sama dalam kategori bawah 17 tahun (B-17) setelah menewaskan Pahang 2-1 pada perlawanan akhir

Tiada ulasan: