KYD

KYD
KYD

WELCOME

Green Hornet

Ahad, 25 Julai 2010

Semangat baru Toure

TOURE mahu meletakkan City sebaris kelab-kelab gergasi Eropah.


LONDON - Bintang baru Manchester City, Yaya Toure berazam menjadikan kelab England itu setaraf gergasi Sepanyol, Barcelona.

Toure mendedahkan, banyak pihak menganggapnya gila apabila menandatangani kontrak bersama City selepas menyaksikan dia meraih pelbagai kejuaraan sepanjang tiga tahun bersama Barcelona di Nou Camp.

Namun pemain antarabangsa Ivory Coast itu percaya kini sudah tiba masa buat dirinya untuk melakukan perubahan dan mencari sesuatu yang baru bersama kelab lain.

Disebabkan itu, Toure optimis City mempunyai potensi besar untuk menjadi salah sebuah kelab gergasi dunia dalam tempoh beberapa tahun daripada sekarang.

"Saya bersetuju untuk bersama City disebabkan mereka memiliki seorang pengurus yang hebat seperti Roberto Mancini dan beberapa pemain-pemain berkualiti termasuklah Carlos Tevez serta Emmanuel Adebayor.

"Harapan saya hanya satu... saya mahu melihat City menjadi sebuah kelab seperti Barcelona. Sebab itu, kami perlu menggandakan usaha dan ia pastinya memakan masa beberapa tahun.

"Namun saya tetap yakin kami mampu mencapai apa yang diimpikan itu," jelas Toure.

Ketika Barcelona telah meraih pelbagai gelaran juara sejak beberapa musim lalu, lain pula ceritanya dengan City yang masih belum merekodkan sebarang kejuaraan sejak kali terakhir menjuarai Liga Perdana England pada 1976.

Begitupun, Toure menyertai City dengan yuran perpindahan bernilai £24 juta (RM118.3 juta) memberitahu, prospek untuk namanya tertulis dalam sejarah City adalah sangat cerah.

"Saya telah mengecapi pelbagai gelaran ketika bersama Barcelona dan kini masa yang terbaik untuk saya menghadapi cabaran baru," kata Toure yang menjadi pemain termahal dibayar gaji dalam saingan Liga Perdana England iaitu sebanyak £180,000 ribu (RM887,523 ribu) seminggu.

Sementara itu, City semakin hampir untuk membawa masuk penyerang Inter Milan, Mario Balotelli ke Eastlands.

Inter dan City kini sedang melakukan rundingan dan Bolotelli dijangka dilepaskan dengan yuran perpindahan dianggarkan bernilai £30 juta (RM147.9 juta).

"Memang benar kami sedang dalam perbincangan berhubung perpindahan Balotelli ke City," jelas presiden Inter, Massimo Moratt

Tiada ulasan: